Aero Bar Load Ratings

Vysvetlená klasifikácia zaťaženia

Cieľom tejto príručky je pomôcť vám určiť, koľko vybavenia môžete bezpečne prepravovať na streche vozidla pomocou nášho radu priečnych nosníkov Aero Bar.

Informácie týkajúce sa konkrétne nášho radu priečnych nosníkov a platforiem LockNLoad™ nájdete v našej príručke LockNLoad Load Ratings.

Koľko vybavenia môžem prepravovať?

Pri výpočte, akú hmotnosť môžete prepravovať na streche vozidla, je potrebné zvážiť niekoľko kľúčových faktorov:

    • zaťaženia pre každý komponent, ktorý tvorí váš nosný systém,
    • statické vs dynamické sily,
  • používanie na cestách a v teréne

Zaťaženia

Typické riešenie prepravy Yakima obsahuje:

  • strechu vozidla
  • strešný nosič (zvyčajne pozostávajúci z priečnych nosníkov, nôh a montážnej sady pre konkrétne vozidlo) a prípadne
  • príslušenstvo na prepravu, napríklad strešný box, držiak na kajak atď.

Každé z uvedených riešení má svoje vlastné maximálne zaťaženie, ktoré určuje najťažší náklad, ktorý môže dané riešenie bezpečne niesť alebo udržať. Skutočné množstvo, ktoré môžete prepravovať na streche vozidla, bude závisieť od riešenia, ktoré má najnižšiu nosnosť. Ak je napríklad zaťaženie vášho priečneho nosiča 100 kg, nosnosť vášho strešného boxu je 90 kg a strecha vášho vozidla má podľa výrobcu nosnosť 80 kg, potom môžete mať na streche maximálne 80 kg. Pamätajte, že váš nosný systém bude len tak silný, ako je silný najslabší článok.



Priečny nosník dimenzovaný na nosnosť 100 kg


Produkt dimenzovaný na nosnosť 90 kg


Strecha dimenzovaná na nosnosť 80 kg

V tomto prípade má strecha vozidla najnižšiu nosnosť. Komponent s najnižšou nosnosťou určuje maximálne zaťaženie systému.


Keď je známa maximálne zaťaženie, môžete vypočítať množstvo výstroja, ktoré môže váš systém niesť. V prípade uvedenom vyššie sme určili, že maximálna nosnosť je 80 kg. Množstvo výstroja, ktoré tam môžete umiestniť, však bude o niečo menšie, pretože musíte zohľadniť hmotnosť priečneho nosníka a strešného boxu. Takže, ak priečny nosník a strešný box vážia po 10 kg, zostane vám 60 kg pre váš výstroj.

(80 kg - 10 kg priečny nosník - 10 kg strešný box = 60 kg).

Ak chcete zistiť zaťaženia pre rôzne komponenty vášho konkrétneho systému, pozrite si pokyny výrobcu alebo príručku pre majiteľa vozidla, v ktorej je uvedená nosnosť strechy vášho vozidla, a pozrite si zaťaženia produktu buď na našej webovej lokalite, alebo v návode na použitie, ktorý bol dodaný so zakúpeným výrobkom. Informácie o zaťažení produktu pre naše montážne systémy na vozidlá nájdete najmä vyhľadaním vášho vozidla a montážneho systému v našom vyhľadávači. V prípade akýchkoľvek pochybností sa však vždy radšej opýtajte, než aby ste hádali. Ďalším faktom, ktorý si treba zapamätať, je, že zaťaženie systému predpokladá, že náklad je rovnomerne rozložený v celom systéme. Ak je to možné, majte to na pamäti pri zaťažovaní vozidla, pretože nadmerná záťaž v dnom mieste môže spôsobiť poškodenie a nestabilitu vozidla.

Statické vs dynamické zaťaženie

Zaťaženia možno aplikovať na statické zaťaženie a dynamické zaťaženie.

Aký je medzi nimi rozdiel?

Zjednodušene povedané, dynamické zaťaženie sa uplatňuje pri jazde vozidlom, keď dochádza k pohybu, zatiaľ čo statické zaťaženie sa uplatňuje, keď vozidlo stojí.

Prečo je to dôležité?

Nosnosti, ktoré výrobcovia strešných nosičov používajú na svoje produkty, sú dynamické zaťaženia, pretože ľudia sa zvyčajne zaujímajú o to, koľko vybavenia môžu bezpečne počas cestovania prepravovať. V niektorých prípadoch však môže byť výhodné poznať statické zaťaženie nosného systému, napríklad pri zvažovaní kúpy strešného stanu*. Dobré je, že statické zaťaženie je vo všeobecnosti vyššie ako dynamické zaťaženie. Predpokladajme, že zaťaženie vášho nosného systému je 80 kg a vaše riešenie priečnym nosičom váži 10 kg. To znamená, že môžete niesť 70 kg vybavenia. Ak váš strešný stan váži 50 kg, ste v rozpätí vašich limitov o 20 kg (70 kg - 50 kg = 20 kg). Čo sa teda stane, keď vleziete do svojho strešného stanu? Ak vážite 80 kg, pri použití dynamického zaťaženia by ste prirodzene prekročili limit, ale nemusíte sa obávať, pretože vtedy platí statické zaťaženie. Všeobecne platí, že v statickom prostredí sa zaťaženie zvyšuje o násobok troch (3)†. Ak je teda dynamická nosnosť 80 kg, potom sa statická nosnosť považuje za 240 kg (80 kg x 3). V prípade scenára s použitím strešného stanu vám potom zostane 100 kg na matrac, vankúše, posteľnú bielizeň a čokoľvek iné, čo si chcete do stanu dať.

(240 kg statická nosnosť - 10 kg priečne nosníky - 50 kg strešný stan - 80 kg osoba = 100 kg)

* Strešné stany by sa NEMALI umiestňovať na strešné systémy s priečnymi nosníkmi s upínaním, a to z dôvodu spôsobu pripevnenia týchto priečnych nosníkov k vozidlu a síl pôsobiacich na systém počas jazdy.

† Aj keď je 3-násobný násobok dobrým pravidlom pre komponenty strešného nosiča a väčšinu striech vozidiel, vždy sa obráťte na výrobcu vozidla, aby ste si overili, či 3-násobok na výpočet dynamického a statického zaťaženia platí aj pre vaše konkrétne vozidlo.

Použitie v teréne

Všetky zaťaženia platia pre jazdu po dobre spevnených cestách s hladkým povrchom. Akonáhle začnete jazdiť po lesných cestách, prístupových cestách a iných nespevnených alebo zle udržiavaných prostrediach, maximálne množstvo vybavenia, ktoré môžete prepravovať, sa zníži‡.

Dôvodom je, že nerovný terén zvyšuje mieru namáhania rôznych komponentov vášho vozidla a na strešný nosný systém pôsobia oveľa väčšie sily, ktoré môžu ľahko výrazne prekročiť maximálnu statickú nosnosť vášho vozidla.
Ako teda vypočítam nosnosť v teréne pre svoje nosné riešenie Yakima?

Ak máte systém strešného nosiča s upínaním, platí 50 % zníženie nosnosti. V prípade všetkých ostatných typov uchytenia a uloženia sa maximálna nosnosť znižuje o 33 % podľa nasledujúcej tabuľky. Takže ak ste ako príklad použili zníženie o 33 %, ak ste si stanovili nosnosť 80 kg, táto nosnosť sa po prejazde terénom zníži na 53,6 kg (80 kg - (33 % x 80 kg) = 53,6 kg). Od tohto čísla jednoducho odpočítajte hmotnosť strešného nosiča a zistite, koľko vybavenia budete môcť bezpečne prepravovať.

‡ Na extrémnu jazdu na štyroch kolesách, ako je napríklad lezenie po skalách, sa nevzťahuje záruka spoločnosti Yakima bez ohľadu na typ montáže/tyče.

TYP MONTÁŽE/TYČE Obrázok ZNÍŽENIE PRI OFFROAD
Upínanie s svorkou Yakima
(bez ohľadu na použitého typu priečneho nosníka)
50%
Yakima Aero FlushBar, Aero ThruBar, Aero RailBar 33%

Alternatívne možnosti montáže

Nemáte strešné nosiče pripevnené na streche vozidla? Nemajte obavy, vo všeobecnosti platia rovnaké pravidlá. Aj v prípade, že pripevňujete svoje priečne nosníky Yakima na niektorý z nasledujúcich nosičov, platia rovnaké pokyny pre výpočet maximálneho zaťaženia, ktoré môžete prepravovať na cestách a v teréne:

  • Ute korba
  • Ute priehradka
  • Ute pevný kryt
  • Prístrešok

Určite sa však poraďte s výrobcom korby, priehradky, pevného krytu alebo prístrešku vášho vozidla, aby ste zistili nosnosť produktu, na ktorý ich pripevňujete (opäť platí, že vždy je potrebné použiť najnižšiu nosnosť), a aby ste zistili, či majú svoje vlastné faktory na výpočet zaťaženia v teréne a statického zaťaženia.

Kľúčové poznatky

  • Najslabší článok vášho nosného systému (ktorý zvyčajne zahŕňa strechu vášho vozidla, priečny nosič a akékoľvek príslušenstvo, v ktorom môžete nosiť svoje vybavenie) určuje vaše maximálne zaťaženie.
  • Statické zaťaženie sa môže zvýšiť až o trojnásobok (podlieha potvrdeniu od výrobcu vášho vozidla).
  • Strešné stany by sa nemali umiestňovať na systémy so strešnými nosičmi s upínaním.
  • Po zídení z uzavretej cesty sa vaša nosnosť zníži na polovicu (klesne o 50 %), ak máte systém strešného nosiča s upínaním. Všetky ostatné strešné nosiče môžu očakávať zníženie nosnosti o 33 %.

 

Ak máte aj po prečítaní tohto článku otázky, napíšte nám prostredníctvom nášho online kontaktný formulár.

Click here to download this information as a print-friendly PDF